Stap 2 - Reinigen en voorbereiden

 

Met het wassen van een auto wordt alleen maar het losse vuil en zand verwijderd van een auto. Voor veel mensen is dit genoeg want die doen gelijk erna een wax op de auto. Andere mensen gaan op dit punt het vuil "uit de lak halen" met de bekende rode en groene blikken pasta om daarna te kunnen zien dat er alleen maar kleine krasjes door deze pasta zijn achtergebleven.

 

Voor het echt verwijderen van oppervlakte vervuiling op de lak van een auto zonder krassen te maken is speciale klei uitgevonden. Deze speciale klei haalt in combinatie met een smeermiddel (zoals Meguiar's QUik Detailer) bijna alle oppervlaktevervuiling uit de lat van een auto waardoor de lak er al gelijk gladder van wordt en meer gaat glimmen.

De klei kan niet alleen maar op de lak van een auto gebruikt worden maar ook op chroom, koplampen en autoruiten. Eigenlijk op alles, zolang het maar glad is. Mocht je twijfelen of het materiaal wat je wilt kleien wel geschikt is, probeer dan eerst een klein stukje.

 

Het gebruik van klei is eigenlijk heel simpel.
Neem een stuk klei (ongeveer de helft van een blok) in de hand en warm de klei op door het klei te kneden. Bevochtig tijdens het kneden al direct het klei met een smeermiddel. Maak vervolgens van de klei een schijf en vouw een klein randje om de vingertoppen waardoor dus een opstaande rand ontstaat.
Spuit vervolgens het smeermiddel op zowel de lak van de auto als op de klei en begin met het wrijven van de klei op de lak. De eerste beweging zal stroef aanvoelen maar de twee beweging zal al gelijk gladder aanvoelen en de derde beweging nog gladder.

Na het kleien blijft er nog wat smeermiddel op de lak zitten. Dit kan gemakkelijk met een goede poetsdoek verwijderd worden.

Blijf tijdens het kleien ook de klei steeds kneden zodat het goed warm blijft. Dit zodat de vervuiling gelijkmatig in de klei gaat zitten en niet dat het ene stuk van de klei niet meer bruikbaar is en het andere stuk van de klei nog als nieuw is.

 

De klei is niet meer bruikbaar als het te donker verkleurd is of dat het klei breekt op het eerste moment dat je het klei uit elkaar trekt.

Het klei kan dan nog wel gebruikt worden om de velgen een keer te reinigen voordat het klei weggegooid moeten worden.

 

Mocht het klei tijdens het kleien een keertje op de grond gevallen zijn gooi het klei dan direct weg. Er zit dan namelijk vuil en zand op de klei waardoor er een kans is dat het klei meer als schuurpapier zal dienen dan als een vervuiling verwijderaar.

Pas nadat de kleibehandeling is gedaan kan er begonnen worden met het verwijderen van de kleine krasjes, wazen en swirls (draaikrassen). Sommige krasjes zullen op dit punt al minder opvallen omdat kleine krasjes vaak gevuld zijn verontreiniging. Deze verontreiniging is door het kleien al verwijderd waardoor de kleine krasjes al minder zichtbaar zijn. 

Wazen en swirls zijn te verhelpen met bijvoorbeeld Meguiar's Ultimate Compound. Hiervoor is wel veel geduld en tijd tijd nodig.

Met de hand zijn alleen maar kleine krasjes te verwijderen. Kleine krasjes zijn krasjes waarbij de vingernagel niet blijft steken indien in de tegenovergestelde richting met de vingernagel over de kras gegaan wordt.

Voor het daadwerkelijk verwijderen van krassen moet een goede krasverwijderaar gebruikt worden zoals Meguiar's Scratch X 2.0. De krasverwijderaar moet op een applicator aangebracht worden. Daarna moet met de applicator in de tegenovergestelde richting (dus niet in de richting van de kras meegaan) van de kras heen en weer gegaan worden waarbij geleidelijk steeds iets meer kracht gezet wordt totdat de kras verwijderd is. De restanten van de krasverwijderaar kunnen vervolgens met een goede poetsdoek verwijderd worden.

 

Diepere krassen kunnen niet met de hand verwijderd worden maar moeten machinaal verwijderd worden. Let hierbij wel op! Zelfs machinaal poetsen is geen wondermiddel. Krassen welke tot op het staal zitten of diep in de grondlak zitten kunnen nooit of te nimmer verwijderd worden met een poetsmachine. Hiervoor zal toch echt gespoten moeten worden (of een zogenaamde spotrepair. Laat je dus niet overhalen door mensen om diepe krassen machinaal te verwijderen omdat dan een groot gedeelte van de (blanke) lak verwijderd wordt. Er moet maar zo gedacht worden: een kaal metalen deel zal geen kleur krijgen door het te poetsen.