De uiteindelijke bescherming van de autolak gebeurd door een wax. Alleen een goede wax beschermd tegen oxidatie, corrosie, verkleuring door de zon en vermindering van de lak kwaliteit (zoals uitdroging). De meeste mensen doen de wax aanbrengen in een te grote hoeveelheid. Voor de gehele motorkap is een druppel ter grote van een euromunt meer dan voldoende. De wax moet ingewreven worden met een applicator. Hiervoor hoeft geen kracht gezet te worden indien alle voorgaande stappen goed gevolgd zijn.

 

Er is wel een makkelijke manier om te controleren of de wax voldoende in de lak is ingetrokken. Ga met de huid (dus niet met de nagel) van een vinger over het stuk lak wat in de wax gezet is. Als de wax verwijderd wordt zonder dat er strepen achter gelaten worden kunnen de restanten van de wax verwijderd worden, anders moet er nog langer gewacht worden.

 

Welk soort wax gebruikt wordt (pasta of vloeibaar) is puur en persoonlijke keuze. Zowel pasta als vloeibaar hebben (vaak) dezelfde formule en bieden dus dezelfde bescherming en zijn op dezelfde manier aan te brengen.
Wel werken wij het volgende op betreffende het gebruik van pasta's. Bij een pasta kan het voorkomen dat er vuiligheid en zand op de applicator zit waardoor deze vuiligheid en zand in de pasta terecht kan komen en dus later ook weer op de lak terecht kan komen. Dit is bij vloeibaar onmogelijk omdat daar de wax uit de flacon geknepen wordt.

 

Hoe lang een wax blijft zitten hangt af van een aantal factoren. Hoe is de staat van de lak en welke lak is het. Hoeveel vervuiling is er in de tussentijd in contact geweest met de lak. Hoe vaak is de auto tussentijds gewassen en met welke autoshampoo (en hoe) is dit gebeurd. Is er tussentijds gebruikt gemaakt van een quik detailer of quik wax. Maar natuurlijk ook welke wax is er precies gebruikt. De combinatie van al deze factoren zal de levensduur van de wax beïnvloeden. Daarom kunnen wij niet zeggen dat een wax perfect is voor alle auto's. Daarom zal dit altijd per auto bekeken moeten worden.